activiteiten

 Nieuw

 

Filowijs werkt mee aan de Masterclass filosofisch gespreksleider voor kinderen en jongeren. Onze sessie zal plaatsvinden in april-mei 2020. bekijk het superboeiende programma hier en schrijf je voor 30/10 in om korting te krijgen.

 

go onderwijs

Filowijs draagt bij aan de emancipatorische didactiek burgerschap van het GO! door middel van volgende opleidingen. Ben je een onderwijsprofessional met interesse in burgerschapseducatie? Schrijf je dan snel in. Iedereen is welkom.

  1. Samen speels en verdiepend onderzoeken: filosoferen in actief burgerschap: 6 en 7 januari 2020. Schrijf je hier in.
  2. Morele oordeelsvorming van adolescenten in actief burgerschap: 26 maart 2020. Schrijf je hier in.

ARCHIEF

 

_canon_cultuurcel

In oktober 2019 verzorgt Filowijs voor voor twee dagen voor Canon cultuurcel (Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid) workshops over filosoferen met kinderen voor diverse onderwijsniveau’s (kleuter, lager, secundair, hoger).

 

_epic1

Filowijs is opnieuw gastdocent aan de opleiding filosoferen met kinderen en jongeren in Antwerpen. Het is de enige langdurige en professionele opleiding tot filosofisch gespreksleider in Vlaanderen en betekent een heuse meerwaarde voor je didactische expertiseontwikkeling en creativiteit. Aarzel niet om je hier in te schrijven.

 

_canon_cultuurcel

In oktober 2018 verzorgt Filowijs voor voor twee dagen voor Canon cultuurcel (Departement Onderwijs en Vorming van de Vlaamse Overheid) workshops over filosoferen met kinderen voor diverse onderwijsniveau’s (kleuter, lager, secundair, hoger).

logo_scoutsgidsenvl_groen

Zoals elk jaar sinds 2016  zitten we opnieuw samen met de scoutsleiding van de kapoenen voor een introductieworkshop in filosoferen met kinderen.

ku-leuven

Op deze interessante studiedag van de KU Leuven over filosofie in het onderwijs zal ook Filowijs een sessie verzorgen: Beter leren door filosoferen. Naar een geïntegreerde vakdidactiek filosofie. Verdere informatie kan je hier  terugvinden.

dag-filosofie

 

Ook dit jaar is Filowijs aanwezig op de Dag van de Filosofie. Neem zeker een kijkje op de website en schrijf je in voor de workshops!
Gerelateerde afbeelding

 

Op zaterdag 25 maart 2017 gaat in Gent de jaarlijkse dag van de filosofie door. Wij zijn alvast aanwezig en bieden twee workshops filosoferen met kinderen van 9 t/m 12 jaar aan. Meer informatie en inschrijven kan via de website van de Dag van de filosofie.

 

Naamloofs

 

Doordacht lesgeven

vrijdag 17/3/2017  (Sint-Niklaas)

Schrijf je tijdig in!

Meer informatie over deze nascholing kan je hier terugvinden.

CNO-logo

Op 22 oktober 2016 was Filowijs gastdocent aan de opleiding Filosoferen met kinderen aan de UA (CNO). 

 

 archeduc

 Van augustus tot november 2016 kan je aan allerlei filosofische gesprekken deelnemen. Meer informatie kan je op de site van Archeduc vinden.

 

hujo-op-achtergrond

Tijdens de grote vakantie ging Filowijs samen met Hujo op kamp in Brussel om te filosoferen met kinderen.

 

Afbeeldingsresultaat voor sint-ritacollege kontich

Op 3 oktober 2016 geven we een introductie sessie Filosoferen met verhalen aan de vakgroep Klassieke Talen aan het Sint-Ritacollege.

Afbeeldingsresultaat voor koninklijke musea voor schone kunsten logo

Op 22 september leiden we de gidsen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België op in vraaggericht werken. Hun educatief aanbod kan je hier terugvinden.

Alumni ugent

Filowijs gaat in samenwerking met Natuurpunt op 25 juni 2016 een filosofische wandeling verzorgen voor alumni van de UGent. Inschrijven kan je door te mailen naar agfm@ugent.be.

logo_scoutsgidsenvl_groen

Op 27 augustus 2016 zitten we samen met de scoutsleiding van de kapoenen voor een introductieworkshop in filosoferen met kinderen.

 

go onderwijs

 

Beter leren door filosoferen

Denkvaardigheden stimuleren door een goed vraaggesprek

Meer informatie over de nascholing kan je hier vinden

Naamloofs

De basisbeginselen van vraaggericht onderwijs: vrijdag 13/11/2015 (Sint-Niklaas)

Doordacht lesgeven: hoe kies je werkvormen in functie van je lesdoelen: 8/12/2015 (Brugge), 17/03/2016 (Leuven), 20/05/2016 (Sint-Niklaas) VOLZET

Professionaliseren door zelfreflectie: 26/11/2015 (Leuven), 4/03/2016 (Sint-Niklaas), 19/04/2016 (Brugge)

Meer informatie over deze nascholingen kan je hier terugvinden.

 

archeduc

 

Zin om wandelen en filosoferen te combineren?

Dat kan tijdens een filosofische wandeling op zaterdag 10 oktober in Bever. Meer info en inschrijven kan hier.

Ook op zondag 18 oktober filosoferen we al wandelend, ditmaal te Overijse. Schrijf je voor deze wandeling hier in.

 

 

tedxyout

NIEUWE DATUM!

Op zaterdag 17 oktober 2015 organiseert TEDxYouth@Flanders een event voor jongeren van 11 tot 15 in Antwerpen. Deze dag bestaat uit een mix van inspirerende talks en hands-on workshops. Ook Filowijs is van de partij en zal met jongeren filosoferen over techniek en wetenschap.

Het volledige dagprogramma kan je hier terugvinden. Schrijf je snel in want de plaatsen zijn beperkt!

 

Arhus

 

Zin om te filosoferen over techniek en robots? Op 6 november gaan we spelenderwijs aan de slag in het kenniscentrum Arhus te Roeselare. De workshop is voor kinderen tussen 8 en 11. Meer informatie vind je hier.

 

Inline images 1

Na het succes van vorig jaar verzorgen we dit jaar opnieuw de workshop filosoferen met kinderen op het Feest van de Filosofie te Leuven op zaterdag 4 april 2015. Ben je tussen 8 en 12 dan kan je weer op uiterst speelse en prikkelende wijze in groep filosoferen.

 

 

 

8ste Masterclasseditie Filosoferen met Kinderen en Jongeren (FMKJ)  13 Maart 2015

Het Vlaams netwerk voor Eigentijds FilosofieOnderwijs VEFO vzw organiseert samen met de Pedagogische Begeleidingsdienst stad Gent, GO!-scholengroep Panta Rhei en Vormingplus Gent-Eeklo de 8ste editie van de masterclass filosoferen met kinderen en jongeren. En dit op vrijdag 13 maart 2015 in DKO Panta Rhei, Poel 17, 9000 Gent.

Filowijs verzorgt er die dag de workshop “Beter leren door filosoferen“.

Tijdens deze sessie leer je werkvormen opstellen om kinderen en adolescenten hun denkvaardigheden te sterken. Tevens wordt de koppeling gemaakt naar recente onderzoeksresultaten die de positieve invloed van filosofische vraagtechnieken op leerprestaties van leerlingen (voor alle vakken) verklaart en illustreert.

 

 

 

Filosoferen met kinderen: “Een robot laat geen scheetjes!”

07 Apr 2014

“Kan een robot een echte vriend zijn van een mensenkind?” Met die vraag ging een groepje kinderen van 8 tot 12 jaar aan de slag tijdens een workshop ‘Filosoferen met kinderen’. Die maakte deel uit van het vijfde Feest van de Filosofie op 5 april, rond het thema ‘mens en techniek’.

“Als we binnen honderd jaar robots kunnen bouwen die helemaal gelijk zijn aan een mens, zijn ze dan ook mensen?”
Begeleidster Papatya Dalkiran begint met een verhaal: een jongen heeft op zijn nieuwe school nog geen vrienden gemaakt en noemt zijn boeken zijn vrienden. Zijn papa is een robotbouwer en maakt een computervriend voor zijn zoon. “Maar kan de robot een echte kameraad zijn voor de jongen?” Veel kinderen vinden van wel: knuffels en huisdieren kunnen ook vrienden zijn. Maar toch: ze praten niet terug en hebben geen gevoelens. De meningen zijn niet echt uitgeklaard en worden tijdens de discussie gaandeweg lichtjes aangepast.

Na de pauze gaat het over de grens tussen mens en robot.  Een robot blijft een gemaakt ding, vinden de meeste kinderen. “Hij begint niet als baby.” Even gaat het de hilarische toer op: “Een robot kan geen scheetjes laten. En als een robot scheetjes kon laten, dan zou dat geprogrammeerd zijn. Niet natuurlijk, zoals bij mensen.”

Bewegen met je hersenen

“Als we binnen honderd jaar robots kunnen bouwen die helemaal gelijk zijn aan een mens, zijn ze dan ook mensen?” Die vraag blijft open op het einde van de workshop. En dat is ook de bedoeling, vertelt begeleider Sven Gellens: “Het gaat om het leerproces en niet om iets dat ze moeten leren. Wij zijn hier alleen om het denken wat te structureren, niet om een leerplan te volgen.”Gellens en Dalkiran – respectievelijk filosoof en moraalwetenschapper van opleiding – zijn twee leerkrachten zedenleer in het secundair onderwijs. In bijberoep geven ze onder de noemer Filowijs workshops praktische filosofie. “Filosoferen is bewegen met je hersenen, durven en leren vragen te stellen.”

Op het einde van de workshop mogen de kinderen nog een tekening maken en in een sms aan hun ouders vertellen wat ze in de workshop gedaan hebben en leuk vonden. “We hebben ons afgevraagd of een robot een mens kan zijn”, luidt het sms’je van een negenjarige jongen aan zijn moeder. En als hij naar huis gaat, schatert hij nog: “Een robot laat geen prot!”

Ilse Frederickx (bron: “KU Leuven Nieuws”)

(c) Lemmert Photography
(c) Lemmert Photography

(c) Lemmert Photography

(c) Lemmert Photography
masterclass 1_0001

masterclass 1_0002

folder_filokamp_juli2013digitaal-page-001